προσωπα
pala

2332028474

info@konaki.gr

 
 

Παραδοσιακοί Χοροί και τραγούδια
Χοροί Νάουσας
Πατινάδα

Πατινάδα

Η πατινάδα είναι χορός πομπικός και χορεύεται για τη μετακίνηση του χορευτικού ομίλου στους δρόμους και στις πλατείες της Νάουσας. Στις πατινάδες οι Γενίτσαροι κρατούν ανάποδα τα σπαθιά, από τη μύτη ενώ το σταυρό και τη φούντα ψηλά.Τα σπαθιά λέγονται πάλες από “πάλλαι”, στον Ευρυπίδη συναντούμε “Λόγχην Πατρός χέρσι παλλών”. Το ίδιο πάλλονται και οι αρχαίοι Θυρσοί της συνοδείας του Διόνυσου που μας αποκαλύπτει το θαυμάσιο ψηφιδωτό της Πέλλας “Διόνυσος επι Πάνθηρος”. Στις πατινάδες οι χορευτές όταν αλλάζει ο σκοπός του ζουρνά έρχονται αντιμέτωποι γυρίζουν τα σπαθιά τα πιάνουν από τις λαβές τους και κάνουν το αντάμωμα των σπαθιών.

Μελεκές

Μελεκές

Χορός γυναικείος κατα το πλείστον,συρτός χορεύεται στα βήματα του Νιζάμικου. Παλιότερα ήταν σαν ενδιάμεσος χορός μεταξύ Μακρυνίτσας και Νιζάμικου.

Νιζάμικος

Ο πιό εντυπωσιακός χορός της Νάουσας στον οποίο γυρίζουν οι περισσότεροι ατομικοί χοροί του τόπου. Τον χορεύουν ανδρες και η ονομασία του έχει σχέση με τη Μίεζα και Νίεζα.
Νιζάμικος

Νιζάμικος

Ο πιό εντυπωσιακός χορός της Νάουσας στον οποίο γυρίζουν οι περισσότεροι ατομικοί χοροί του τόπου. Τον χορεύουν ανδρες και η ονομασία του έχει σχέση με τη Μίεζα και Νίεζα.

Μακρυνίτσα

Μακρυνίτσα

Η Μακρυνίτσα είναι ένας από τους λίγους πένθιμους χορούς που έμελλε να συνδεθεί με ένα τραγικό γεγονός που σημάδεψε την Νάουσα. Η καταστροφή της πόλης,που στα 1822 έγινε ολοκαύτωμα στο βωμό της ελευθερίας. Σε εκείνη την καταστροφή γυναίκες και κορίτσια των αγωνιστών, που δεν μπόρεσαν να σπάσουν τον κλοιό των Τούρκων έπεσαν στα αφρισμένα νερά της Αραπίτσας και βρήκαν τραγικό θάνατο. Σε τιμή αυτών των Γυναικών χορεύεται αυτός ο χορός. Το τραγούδι είναι μιρολόι και δείχνει την τραγική θέση των Ναουσαίων μετά την καταστροφή. Η Μακρυνίτσα που μνημονεύεται στο τραγούδι είναι η Μακρυνίτσα του Πηλίου στην οποία είχε στήσει ο Καρατάσσιος το 1823, το στρατόπεδο του, σαν εντεταλμένος στρατηγός της Ελληνικής κυβέρνησης.

Παπαδιά

Παπαδιά

Η Παπαδιά χορεύεται πάντα από έναν Γενίτσαρο που υποβαστάζεται από έναν άλλο (όπως στον Τσάμικο).Μόνον προς το τέλος παίζεται γρήγορα και ο χορός αλλάζει χαρακτήρα ενώ όλοι οι Γενίτσαροι κλείνουν την Παπαδιά μ' ένα σύντομο και ανάλαφρο κυκλικό χορό.

Χοροί Επισκοπής

Μάρενα

Μάρενα

Χορός, που το όνομά του προέρχεται από μια περιοχή της Επισκοπής το Μάρεν που υπήρχαν πηγές, πολλά νερά με πέτρες και πηδώντας οι κοπέλες από πέτρα σε πέτρα διαγράφονταν τα βήματα και έτσι προέκυψε ο χορός μάρενα.

Σύρε-Σύρε

Σύρε-Σύρε

Γυναικείος χορός. Στην Επισκοπή οι άνδρες με τις γυναίκες χόρευαν χωριστά σε διαφορετικούς κύκλους. Αυτό σημαίνει όπως και τους γυναικείους χορούς μπορούσαν να τους χορεύουν και οι άνδρες.

Ζάικο

Ζάικο

Χορός σατυρικός που σατυρίζει κάποιον που ήθελε να παντρευτεί και τον κορόιδευαν μ’αυτόν τον χορό.

Πουσιτνίτσα

Πουσιτνίτσα

Χορός των νέων που δείχνει την σβελτάδα, τη δύναμή τους και την επιδεξιότητα του χορού. Ο χορός αυτός κατά μια έννοια λένε ότι χόρεψαν οι άνδρες για να επιλεγούν στο σώμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου για την μεγάλη εκστρατεία εναντίων των Περσών. Οι χοροί όλοι αυτοί της Επισκοπής είναι χοροί που χωρίζονται σε διάφορα είδη. Έχουμε χορούς του γάμου, του έρωτα, των πανηγυριών, σατυρικούς και επαναστατικούς χορούς για ανθρώπους που ήθελαν την λευτεριά τους από τους Τούρκους.

Χοροί Αριδαίας

Γκάιντα

Γκάιντα

Η ονομασία του χορού οφείλεται μάλλον στο μουσικό όργανο που συνοδεύει το χορό. Είναι αντρικός χορός και αποτελείται από δύο μέρη: το αργό και το γρήγορο. Στο γρήγορο μέρος ο πρωτοχορευτής εκτελεί φιγούρες και μπορεί να κατευθύνει τον κύκλο σε διάφορους σχηματισμούς.

Ράικο

Ράικο

Χορεύεται στις περισσότερες περιοχές της Μακεδονίας από άνδρες και γυναίκες με λαβή των χεριών από τις παλάμες, με τα χέρια τεντωμένα κάτω. Ο χορός αποτελείται από 12 βήματα που εκτελούνται στην αρχή στρωτά και στη συνέχεια πηδηχτά και με περισσότερες κινήσεις σε κάθε βήμα.

Μπαϊτούσκινο

Μπαϊτούσκινο

Χορεύεται στα χωριά της Αριδαίας.Στην Όρμα τον συναντάμε με την ονομασία Σαρακήνα.

Ζαβλιτσένα

Ζαβλιτσένα

Χορεύεται στην περιοχή της Αριδαίας, Νάουσας και Έδεσσας. Είναι κυκλικός ανδρικός χορός, με λαβή από τους ώμους. Στο χορό γίνονται διάφορα σχέδια. Ο πρωτοχορευτής αυτοσχεδιάζει και εκτελεί βαθιά καθίσματα και στροφές.

Χοροί Ρουμλουκιού

Συγκαθιστός

Συγκαθιστός

Ο ΣΥΓΚΑΘΙΣΤΟΣ, ΟΠΟΥ ΟΙ ΧΟΡΕΥΤΕΣ ΚΡΑΤΑΝΕ ΜΕ ΤΑ ΣΠΑΘΙΑ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΜΕ ΤΕΝΤΩΜΕΝΑ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΤΟ ΥΨΟΣ ΤΟΥ ΣΤΗΘΟΥΣ ΚΑΙ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΜΕ ΤΡΙΑΡΑΚΙΑ ΣΕ ΚΥΚΛΟ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΙΑΝΩΝΤΑΙ.

Ρογκατσιάρικος

Ρογκατσιάρικος

Η ΜΕΛΩΔΙΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΝΙΖΑΜΙΚΟ ΤΗΣ ΝΑΟΥΣΑΣ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΑΡΓΟΣ. ΟΙ ΧΟΡΕΥΤΕΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΔΗΣΕΙΣ(ΚΟΥΤΣΟ) ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΜΠΡΟΣ ΚΙ ΕΠΙ ΤΟΠΟΥ, ΚΡΑΤΑΝΕ ΤΟ ΣΠΑΘΙ ΨΗΛΑ ΣΤΟ ΔΕΞΙ ΧΕΡΙ ΚΑΙ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΚΥΚΛΙΚΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΙΑΝΩΝΤΑΙ.

Πάτρωνα

Πάτρωνα

ΧΟΡΕΥΕΤΑΙ ΚΥΚΛΙΚΑ ΠΙΑΝΩΝΤΑΣ Ο ΚΑΘΕ ΧΟΡΕΥΤΗΣ ΜΕ ΤΟ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΤΟΥ ΧΕΡΙ, ΤΟ ΔΕΞΙ ΚΑΡΠΟ ΤΟΥ ΔΙΠΛΑΝΟΥ ΤΟΥ, ΕΠΕΙΔΗ ΑΥΤΟΣ ΚΡΑΤΑΕΙ ΤΟ ΣΠΑΘΙ.

Χοροί Φλώρινας

Ζάραμο

Ζάραμο ή Ζαμίσκο

Χορός αργός χασάπικος.Παίρνει τα ονόματα του ανάλογα με τις περιστάσεις και το κράτημα των χορευτών.

Πουστσένο

Πουστσένο

Ο χορος που χορεύεται κατεξοχήν στη Φλώρινα, με πολλές παραλλαγές αλλά είναι πιό αντιπροσωπευτικός για να προσδιορίσουμε την πολιτισμική ταυτότητα των χορευτών.

Χοροί Θράκης

Ζωναράδικος ή Τσέστος

Ζωναράδικος ή Τσέστος

Θρακιώτικος χορός, που χορεύεται με διάφορες μορφές, σε όλη τη Θράκη αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας όπου έχουν εγκατασταθεί πρόσφυγες από την Ανατολική Ρωμυλία. Οφείλει την ονομασία του στη λαβή που χρησιμοποιούν οι χορευτές. Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες• οι άνδρες πιάνονται στην αρχή ο ένας μετά τον άλλον και ακολουθούν οι γυναίκες.

Μαντηλάτος

Μαντηλάτος

Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες οι οποίοι κρατούν μαντίλια. Είναι αντικριστός χορός και γι’ αυτό λέγεται και καρσιλαμάς (καρσί = αντίκρυ). Χορεύεται κυρίως στους γάμους, όταν οι συγγενείς πηγαίνουν να πάρουν τη νύφη ή τον κουμπάρο για την εκκλησία.

Μπαϊτούσκα

Μπαϊτούσκα

Είναι ζωηρός χορός που χορεύεται από άνδρες και γυναίκες σ’ ολόκληρη τη Θράκη. Υπάρχουν διάφορες εκδοχές για την ερμηνεία γης ονομασίας του χορού. Αν η λέξη έχει σλαβική καταγωγή, τότε σημαίνει πάει ίσια, ενώ αν η ρίζα της λέξης είναι τούρκικη, τότε σημαίνει τον άνθρωπο που δεν περπατά ίσια, κουτσαίνει χωρίς να είναι κουτσός.


 

 


Copyright 2008 © 2010 konaki.gr